تعداد قسمتها: ۲۵ اپیزود | مدت زمان این قسمت: … دقیقه | کیفیت: بلوری
محصول ایران | ویژه نمایش خانگی | تهیه کننده: مجید مطلبی
خلاصه داستان:
سریال آکتور درباره زندگی پر فراز و نشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی که به آنها میشود زندگیشان دستخوش ماجراهایی پیچیده میشود…
درباره سریال: سریال آکتور (Actor) سریالی درام، خانوادگی و اجتماعی به کارگردانی نیما جاویدی و تهیهکنندگی مجید مطلبی در شبکه نمایش خانگی محصول سال ۱۴۰۰ است؛ فیلمنامه سریال آکتور را نیز نیما جاویدی و مجید مجیدی به صورت مشترک به نگارش درآوردهاند؛ ویلیام شکسپیر: «دنیا صحنه نمایشی بیش نیست؛ زنان و مردان همگی بازیگران آنند و هرکس در زندگی خود نقشهای بسیاری را بازی میکند»؛ حقیقتی هولناک که سریال آکتور آن را در شروع هر قسمت تکرار میکند و با تاکید بر این خبر تکراری اما تکاندهنده، خودش هم سعی در به تصویر کشیدن آن دارد تا از عمق این عبارت دستمالی شده و به ظاهر بیاهمیت پرده بردارد؛ اینکه فرد در فرآیند اجتماعی شدن نقشهای مختلفی را میپذیرد، همان جمله شکسپیر، عمدتا با مثالهایی مثبت مثل نقش کودک، دانشآموز، مادر، پدر، دانشجو، کارمند، کارگر و… تبیین میشود؛ اما کمتر به این تراژدی اشاره میشود که هر شخص علاوه بر این نقشهای مورد تایید، کاراکترهای زیادی در پستوهای پنهانی ذهنش دارد که بر اساس معیارها و هنجارهای اخلاقی و اجتماعی نکوهیده محسوب میشوند؛ کار نیما جاویدی در سریال آکتور پرداختن به همین بخشهاست؛ نمایش وجوه منفعتطلبانه یا بعضا بیمار انسانها که در بزنگاههایی برایمان افشا میشود تا روی نامطمئن و غیرقابل اعتماد آنها (و دنیا) را نشان بیننده بدهد و بر جمله اول سریال هم تاکید کند؛ هدفی که به نظر میرسد نویسنده و کارگردان در تمام طول نگارش و ساخت بر آن متمرکز بوده است؛ طوریکه از اول تا به اینجای کار، در بسط آن ذرهای از مسیر خارج نشده است؛ قصه در قسمت اول سریال آکتور با حرکت آرام دوربین روی بستری برجسته و ناهموار از خاک بیابان شروع میشود؛ در پس زمینه دور، افرادی در حال رقص هستند؛ دوربین همینطور که روی خط خاک در مسیری غیرمستقیم به سمت آن جماعت حرکت میکند کمکم از وضوح (فوکوس) خارج شده تا حالا رقصندههای سرخوش در مرکز توجه قرار گیرند؛ میزانسنی که یک پلان ساده را به شکلی تعلیقی و گنگ تصویر میکند تا مخاطب برای ورود به فضا و اتمسفری ناآشنا آماده شود؛ جاویدی قبلا هم، به خصوص در فیلم سرخپوست، نشان داده بود که در طراحی کاراکترها، مود و فضای تازه مهارت دارد و میتواند با آشناییزدایی از سوژهای تکراری، فضایی اگزوتیک خلق کند؛ او در آکتور هم علاقهمندی تازه و بعضا بامزه جوانان را (یعنی خواستگاریهای ناگهانی و غافلگیرانهای که پیشنهاد دهنده برایش نقشه کشیده و موقعیتی را طراحی و کارگردانی کرده) دستمایه اولیه فیلمنامه قرار داده است؛ اما با زیر ذرهبین بردن این بازی سرخوش، وجه آزارنده و ترسناکی از آن رو میکند؛ نگاهی دستاول و ناآشنا از عبارت و موضوعی زیاد دیده شده که نوید محمدزاده (علی) و احمد مهرانفر (مرتضی) به عنوان دو بازیگر اصلی آن را به خوبی عینیت میبخشند؛ علی و مرتضی در سریال آکتور تجسم واقعی همان جمله شکسپیرند؛ دو بازیگر کاربلد اما یکلاقبا که واقعا در یک سالن نمایش فرسوده زندگی میکنند؛ آنها به صورت سفارشی و با دریافت پول، بساط بخش غافلگیرانه مهمانیها را فراهم کرده و با ایده بازی در بازی یا نمایش در نمایش که ساختار کلی فیلم بر آن قرار گرفته، غافلگیریهای پیاپی را برای مشتریها و البته مخاطب میسازند؛ این غافلگیریها هر بار باعث شگفتی بیننده میشوند؛ جاویدی موفق شده در هر قسمت با طرح یک سوژه تازه، از افتادن موقعیتها در قالب تکراری و قابل پیشبینی پیشگیری کند؛ به شکلی که گرچه مخاطب خیلی زود متوجه شغل علی و مرتضی شده، اما در هر مورد کاری این دو، درست مانند مهمانان ناآگاه آن مهمانی، درگیر اضطراب و تعلیق ناشی از رویداد در حال وقوع میشود و نمیتواند با اطلاعاتی که از کار علی و مرتضی دارد عاقبت نمایش را پیشبینی کند؛ مثلا زمانی که علی قصد دارد مرتضی را بکشد، دچار این هراس میشود که نکند چاقو واقعا در شکم مرتضی فرو رفته باشد؛ تعلیق و ترسی که علاوه بر فیلمنامه دقیق و درست، متکی به مهارت دو بازیگر اصلی در ایفای نقششان هم هست؛ شما میتوانید نسخه قانونی قسمت ۷ سریال آکتور را با لینک قانونی نیم بها از رسانه Teh98.ir دانلود و تماشا کنید؛ سریال آکتور پنجشنبهها ساعت ۸ صبح از رسانه Teh98.ir منتشر میشود.
0 دیدگاه ارسال شده است
نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها